tisdag 7 februari 2012

Fredrik Reinfeldt vs Martin Luther King

Det är inte alltid jag blir en aning stel och misstänksam när jag hör att någon har en ny idé. Det brukar för det mesta vara positivt och uppfriskande att reflektera och prata om nya tankar. Men när detta gäller Sveriges statsminister som lagt ihop 1+1 och fått det till 4 miljarder mera pengar på sitt eget konto så blir jag en anings orolig och sätter tet i vrångstrupen där jag sitter vid mitt second hand köpta frukostbord och precis vaknat upp efter ett jobbpass vid de äldre och sjukas sida. Alltså, hur tänker karln? och är han på riktigt? skulle precis som Torsten Flink vilja nypa både mig själv och Reinfeld i rumpan för att se om det är mardröm eller verklighet. Så, han vill alltså att vi ska jobba och tjäna vårt samhälle så länge vi är vid liv och kan andas ut och in för egen maskin. Detta eftersom han fått statistik om att vartannat barn som föds väntas nu leva tills det är 100 år. Jag skulle vilja att detta betydde- Mer tid för varann och för livet i sig, att vi får tid att njuta av att vi lyckats förlänga jordelivet och dessutom får en liten ersättning (pension) för att vi ställt upp för samhällets plikter. För mig som musiker kanske det iof inte blir så stor skillnad då man är van att leva på bröd och vatten och ta dagen som den kommer, om den kommer. Men om jag nu skulle ställa mig i ledet och jobba heltid med något tänkbart eller otänkbart då skulle ja nog ännu mer känna av den där ryggvärken och hjärnbristen och vilja avsluta mina sista år på den där stranden med de där människorna jag längtar efter och mår bra med. Reinfieldt vill att vi ska ha möjlighet till "karriärs byte"-Jo för det har ju fungerat fint för alla uppsagda och arbetslösa hittills? De timmarna jag jobbar och spenderar tid med 70+arna, känns det inte så troligt att de skulle vilja, eller ens ha möjlighet att jobba till 75 år. Undrar om herr statsminister vet vad som händer med kroppen efter ett fysiskt och psykiskt tungt arbete. Jag tycker absolut att man ska få välja, vill man fortsätta att arbeta varsågod, det kan ju göra gott i många avseenden, men inget krav!!!
Raden av ord som följer upplever jag som hot emot mänskligheten komponerat av Reinfeldt him self trots sin höga ålder...tyvärr inge klokare.
"Om människor tror att vi kan leva allt längre och korta ner vårt arbetsliv, då kommer pensionen att bli lägre. Och då är frågan, är människor beredda till det? Det tror jag i stor utsträckning att människor inte är".
Nej Fredrik Reinfiled, du kommer aldrig bli någon Martin Luther King, hur hårt jag än nyper mig i armen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar